Na de winter komt er een vaak voorkomend probleem boven: diepontlading!


We plaatsen dit artikel om u te wijzen op de gevaren van een te diepe ontladen accu. Laad dus (ook in de winter) uw batterij minstens 1x per maand bij een leg ze nooit leeg weg! Zo vermijdt u grote kosten aan uw batterij.


Het artikel:


Laten we maar meteen met het slechte nieuws beginnen, een diep ontlaadde accu is onbruikbaar geworden en zal je moeten vervangen. Het diepontladen van een accu, ook wel eens diepteontlading genoemd, is voor 99% van de gevallen je eigen schuld. Wees dus heel voorzichtig om naar de fabrikant te wijzen. Had je het kunnen voorkomen? In 99% van de gevallen dus: ja. Een eenmaal diepontladen accu zal hoe vaak of hoe lang je hem ook oplaadt, vrijwel meteen leeg raken. Het lijkt wel als of hij niet meer opgeladen kan worden en dat is ook precies het geval.

Niet specifiek elektrische fiets accu's, maar alle type accu's hebben een enorme hekel om geheel ontladen te worden. Wanneer een accu (vrijwel) geheel wordt ontladen, zal dit zijn levensduur aanzienlijk beperken. Iedere keer als je een accu ver ontlaadt, zal de levensduur een stukje afnemen. Een accu heeft het langste leven als je hem maar weinig ontlaadt en daarna weer oplaadt (dus maar een klein deel van de accucapaciteit gebruikt). Het beperken van het ontladen tot bijvoorbeeld maar 50% van de accucapaciteit is voor de meeste accu's een verademing en zullen dit belonen met een langere levensduur.

Vinden de meest accutype een diepontlading niet fijn, specifiek de accu's die in de elektrische fietsen toegepast worden zoals de NiMh accu (oud) en de Lithium-Ion accu's (modern) zullen bij een diepontlading onherstelbaar beschadigen.


Heeft een elektrische fiets geen bescherming tegen diepontlading?

Fabrikanten van onder andere Lithium-Ion accu's kennen deze desastreuze eigenschap van een diepontlading en hebben een zelfbeschermingsmechanisme ingebouwd. In de accu's van elektrische fietsen zit een "battery management system" (BMS).

Het BMS zal onder andere de accu ontlading bewaken en waardoor een diepontlading tijdens het fietsen niet mogelijk is. Het BMS zal de accu, met een flinke veiligheidsmarge, voordat de diepontladingsgrens bereikt is uitschakelen. Tijdens het fietsen zal je merken dat de trapondersteuning ineens wegvalt en dat je op eigen kracht de reis naar je bestemming moet voortzetten. Bij normaal gebruik wordt hiermee voorkomen dat de accu diep ontlaadt. Een permanente beschadiging is hierdoor uitgesloten.


Hoe komt het dat een accu dan toch diepontladen kan raken?

Het voorgaande lezend zal je denken, als de accu een "zelfbeschermingsmechanisme" heeft tegen diepontladen hoe kan het dan toch dat een elektrische fiets accu diepontladen kan raken? Helaas gebeurt dit meestal door eigen schuld. Je hebt bijvoorbeeld een lange fietstocht gemaakt en de accu is (haast) ontladen. Hoewel de accu nog niet helemaal is ontladen, de accu heeft immers een beschermingsmechanisme tegen diepontlading, is de accu-ontlading wel dichtbij de diepontladingsgrens gekomen.

Wanneer je thuiskomt en je de accu binnen een paar uur, hooguit een dag later, met de lader weer oplaadt, is er niets aan de hand. Vergeet je dit, dan is het een kwestie van tijd tot de accu diepontladen raakt. Dit komt omdat iedere accu een zogenaamde zelfontlading kent. Dit is een fenomeen dat een accu, ondanks dat je deze niet gebruikt, zich langzaam ontlaadt. De accuspanning zal door de zelfontlading, na een week, een maan