Veelgestelde vragen (FAQ)

Hoe herstellen jullie mijn batterij?


We verwijderen de oude (kapotte) cellen uit de behuizing en vervangen ze door krachtige nieuwe cellen! Zo rijdt je E-bike terug als vroeger, of zelfs beter!




Kan mijn batterij krachtiger worden als voorheen?


Dat kan zeker!

We vervangen de oude cellen door nieuwe krachtige Samsung-cellen.
Als je behuizing groot genoeg is kan het zijn dat we de cellen kunnen vervangen door cellen met een (veel) hogere capaciteit of dat er plaats is voor extra cellen!
Hoe hoger de capaciteit van de afzonderlijke cellen, hoe krachtiger je batterij. Hoe meer cellen er in je behuizing passen, hoe krachtiger je batterij. En hoe krachtiger je batterij, hoe langer je elektrisch zal kunnen fietsen. Als we plaats over hebben in de behuizing of als er een hogere capaciteit beschikbaar is dan in de batterij stak laten we je dit steeds weten, zodat je zelf kan kiezen of je een krachtigere batterij wil of gewoon de oorspronkelijke capaciteit wil behouden. Wist je dat... als je batterij lager dan 9Ah is brengen we deze automatisch naar 9Ah voor dezelfde prijs! Zo kan je langer elektrisch rijden.




Is er een verschil tussen een nieuwe batterij en een herstelde batterij?


Nee, er is absoluut geen verschil tussen beide batterijen! Hoewel... Vaak kan de capaciteit van de batterij nóg vergroot worden (tijdens de herstelling), wat ervoor zorgt dat je fiets verder elektrisch kan fietsen dan met een nieuwe batterij! Een nieuwe batterij ligt vaak al even op stock bij de leverancier, wat inhoudt dat de cellen al wat verouderd zijn als ze in jouw fiets belanden. Wij ontvangen wekelijks een levering van nieuwe cellen rechtstreeks van Samsung waardoor de cellen gloednieuw zijn.




Wat is de prijs van een fietsbatterij herstelling?


De volledige prijslijst kan u vinden op onze PRIJZEN-pagina. Om de prijs te weten te komen dient u enkele gegevens te kennen, deze zijn vaak afleesbaar van de batterij (en/of de motor). Kunnen we uw batterij niet herstellen betaalt u niets.




Kan ik mijn oude lader hergebruiken?


Ja! In de meeste gevallen kan u de originele lader blijven gebruiken. Wanneer dient u een nieuwe lader aan te schaffen:
- Als u een batterij met een oud type cellen heeft en er moderne cellen (met een veel hogere capaciteit -lees: rijafstand-) wil laten insteken. Deze lader kan u bij ons bekomen. - Soms als uw batterij-electronica (BMS) beschadigd is (afhankelijk van merk / model) Indien er een nieuwe lader voor de batterij nodig is kunnen we u deze aanbieden!




Op welke periode is mijn batterij hersteld?


Je batterij is meestal al hersteld binnen een week. De doorlooptijd bedraagt momenteel ongeveer een week!
(laatste update: 31/07/2020) We nemen contact met je op zodra we de batterij onderzocht hebben (dus niet zodra je de batterij hebt binnengebracht). Als je de batterij hebt binnengebracht hebben we ze ontvangen en contacteren we u zo snel mogelijk, het is niet nodig te vragen of we de batterij ontvangen hebben. Last but not least: We bieden u liever goed werk dan snel werk!




Hoe verloopt de procedure?


1. U stuurt ons de batterij op, samen met de oplader en het herstelformulier 2. Wij nemen contact met u op zondra we de batterij bekeken hebben, zo kan u meestal kiezen uit 3 capaciteiten (dezelfde capaciteit of een hogere capaciteit). 3. Wij herstellen uw batterij 4. We sturen u een betalingslink via e-mail (of u betaalt bij ophaling) 5. Na ontvangst van betaling sturen we uw vernieuwde batterij terug




Wat als de batterij niet hersteld kan worden?


Als we (in het slechtste geval) de batterij niet kunnen herstellen betaalt u helemaal niets!

NO CURE, NO PAY!
In heel sommige gevallen is de elektronica beschadigd, zelfs al werkt uw batterij momenteel nog. Op de printplaat kan (ernstige) corrosie of kleine vonkjes (beginnende kortsluitingen) optreden. Indien we deze verschijnselen tegenkomen kunnen we om veiligheidsredenen de batterij niet herstellen. Indien we deze toch zouden herstellen is er een verhoogd risico op brandgevaar. Bij deze batterijen scheiden we standaard de cellen en de elektronica van elkaar zodat er geen risico meer is, de batterij zal dan ook niet meer functioneren en er zal moeten uitgekeken worden naar een nieuwe batterij aangezien revisie dan niet mogelijk is. Als uw batterij reeds hersteld is en uw fiets om de een of andere reden toch niet zou werken (terwijl de batterij wél in orde is) en u enkel het batterijomhulsel terug zou wilen kan het zijn dat u €125 expertisekosten worden aangerekend.




Kan het dat mijn batterij nu al aan vervanging toe is?


Fietsbatterijen zijn (net als alle oplaadbare batterijen) slijtageonderdelen. Ze gaan meestal 3-5 jaar mee, afhankelijk van een aantal factoren (# oplaadbeurten, ...)




Wat als mijn batterijelektronica beschadigd is?


Vaak kan het opgelost worden door de BMS (battery management system) van de batterij te vervangen, dit komt op €50.

In sommige gevallen dient ook de lader mee vervangen te worden, de meeste laders kan u bij ons verkrijgen voor €60.
In het geval dat de fiets communiceert met de batterij-unit is een herstelling van de batterij-elektronica helaas niet mogelijk. Dan is het eventueel wél een optie om ook de motor van de fiets te vervangen (door een sterker en moderner model). Hiervoor kan u steeds contact voor opnemen via ons contactformulier of eens kijken op www.EcycleerBiKe.be.




Welke garantie geven jullie op de herstelde batterij?


We geven standaard 2 jaar garantie onze nieuwe batterijen, hiervoor gelden de wettelijke bepalingen. Op de herstellingen geven we steeds 1 jaar garantie. Let op:
- De garantie telt op montagefouten, fabrikagefouten en productiefouten, niet op verlies van capaciteit. Dit is meestal het gevolg van verkeerd gebruik van de accu (laden, ontladen, verkeerde acculader, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde; - In het geval dat de originele elektronica achteraf stuk zou gaan vervalt de garantie (maar kunnen we in de meeste gevallen wel de elektronica vervangen aan een gunsttarief, tenzij de elektronica communiceert met uw fiets*); - Geen financiële garantie;
- Garantie vervalt wanneer de accu niet goed onderhouden is en te diep is ontladen (leg de accu nooit leeg weg en laad de accu maandelijks even bij om dit te vermijden, dit is niet alleen belangrijk bij gereviseerde accu's maar ook bij nieuwe).
Een goede uitleg ivm diepontlading vindt u terug op https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-diepontlading De garantie telt niet voor:

  • Storingen veroorzaakt door onjuiste bediening, b.v. Oververhitting, verkeerde aansluiting, kortsluiting of omgekeerde polariteit, onderdompeling in water, reinigen met hogedruk of stoomreinigers, diepe ontlading, omgekeerde polariteit of laten vallen
  • Gebruik van accessoires die niet zijn goedgekeurd door Ebattery
  • accidentele of opzettelijke schade (door vallen, water, enz.)
  • Gebreken als gevolg van normale slijtage
  • Werking buiten de technische specificaties
  • Schade die niet direct ontstaat op het apparaat waarvoor wij de garantie aanvaarden
  • Wijzigingen / reparaties / conversies / interne onderdelen of upgrades die niet zijn uitgevoerd door het Ebattery servicepunt. Gebruik uitsluitend onze service voor reparaties
  • Het invetten van de contacten met contactspray of iets dergelijks
  • Optische schade die niet tot functionele schade leidt of door reiniging kan worden verholpen
* Indien de elektronica communiceert met uw fiets is het eventueel wél een optie om ook de motor van de fiets te vervangen (door een sterker en moderner model). Hiervoor kan u steeds contact voor opnemen via ons contactformulier of eens kijken op www.EcycleerBiKe.be.




Moet ik iets speciaal doen na de herstelling?


Lithium-Ion (Li-Ion) batterij-packs bereiken pas hun volledige vermogen na een 10-tal ladingen/ontladingen. Deze fase is voor een fietsbatterij enorm belangrijk en bepaalt voor een groot deel het leven van de batterij, het is dus belangrijk om volgende stappen goed te volgen. - Wanneer je de batterij terugkrijgt laadt je hem helemaal op - Fiets tot de batterij leeg is (dit mag je uiteraard spreiden over een aantal ritten) - Vervolgens laad je de batterij weer volledig op Dit doe je x10 na elkaar!




Enkele tips om je batterij in de beste conditie te houden


- Gebruik je je elektrische fiets even niet? Laad de batterij toch minimaal 1 x per maand op! - Je bewaart de batterij best binnen, een Li-Ion accu kan tot 50% capaciteit verliezen in de kou!




Mijn batterij heeft een lagere capaciteit dan 9Ah


Als de capaciteit van je batterij lager dan 9Ah is brengen we deze automatisch naar 9Ah voor dezelfde prijs (€299)! Zo kan je goedkoper en langer elektrisch rijden.

Mogelijk kunnen we de capaciteit nog uitbreiden zodat uw actieradius gevoelig vergroot!




Kan ik betalen met ecocheques?


Ja!

Je kan zeker met ecocheques bij ons betalen!

Hoe doe je dit concreet? - Als je de batterij komt afgeven/ophalen kan je ze eenvoudig meebrengen. - Stuur je de batterij op? Stuur dan je ecocheques mee met de batterij.

Let op, we aanvaarden enkel papieren Sodexo Eco-cheques! (binnenkort kunnen we ook digitaal uw eco-cheques aanvaarden, dit is momenteel nog in ontwikkeling)




Batterij koppelen?


In héél zeldzame gevallen dient de batterij gekoppeld te worden aan de fiets. Dit is een diefstalbeveiligingsmechanisme waardoor de batterij enkel op 1 fiets gebruikt kan worden.
Hier kan u bij uw fietsenmaker voor terecht.




Reviseren jullie Stromer accu's?


Stromer ST1: We kunnen alle Stromer ST1 accu's reviseren (en uitbreiden naar maximum 630Wh)! Voor dit type batterijen gelden echter andere prijzen aangezien bij deze batterijen een speciale techniek moet worden toegepast. Stromer ST1 - 396 Wh: €469 (nieuwprijs: €750) Stromer ST1 - 522 Wh: €599 (nieuwprijs: €890) Stromer ST1 - 630 Wh: €699 (nieuwprijs: €1190) Stromer ST2 / ST3 / ST1 X We zijn op zoek naar een Stromer ST1 X, ST2 of ST3 accu / fiets waar we een revisie op zouden willen testen volgens onze nieuw ontwikkelde techniek, dus heb je een ST2 accu die aan revisie toe is en die we mogen reviseren laat het ons even weten en indien de revisie slaagt betaal je hier uitzonderlijk €350 voor. Kunnen we ze niet herstellen betaalt u ook gewoon niets!




Verkopen jullie ook nieuwe batterijen?


Voorlopig verkopen we enkel compatibele Bosch-batterijen met een hogere capaciteit dan mogelijk is door middel van revisie (600Wh - 750Wh). Hierdoor wordt je E-Bike met Bosch motor en batterij een echte kilometervreter! Meer informatie vindt je hier




Wat tijdens de Corona-crisis?


De herstellingen gaan gewoon door.
Het enige verschil is dat de batterijen eerst een aantal dagen blijven liggen zonder we deze aanraken, om accidentele verspreiding van het virus tegen te gaan.




Welke batterijen kunnen niet gereviseerd worden?


Kunnen niet gereviseerd worden: - Accell X (Ion) alle types (Sparta, batavus,...) - BionX X Ride+ C320/C420/R250 Let op, BionX accu's met firmware 112 (je fietsenmaker kan dit nakijken) zijn niet te reviseren. De elektronica schakelt zichzelf uit bij lager dan toegelaten voltage. Alle firmwares voor 111 zijn perfect te reviseren! Bij de BionX X Ride+ R320, R260 T500 is het geen probleem, als de elektronica intact is zijn deze batterijen steeds te reviseren.




Accu resetten?


Wilt u uw accu resetten? Werkt uw fietsaccu niet meer naar behoren? Is uw accu stuk? Er zijn verschillende manieren om te proberen of u uw accu nog aan de praat krijgt. Fiets de accu leeg totdat deze geen ondersteuning meer geeft, en leg de accu aan de lader. Ook kunt u proberen de accu uit te nemen en op kamertemperatuur te laten komen. Door de kou kan het zijn dat de accu niet op laad. Zodra de accu op kamertemperatuur is gekomen legt u de batterij aan de lader. Heeft u bovenstaande stappen geprobeerd en lukt het nog niet? In deze gevallen kunt u nog proberen om uw accu te resetten door middel van de reset knop op sommige fietsaccu’s. Hieronder leggen wij uit hoe de reset knop werkt bij verschillende accu’s. Zo kunt u uw Flyer accu resetten Het is mogelijk zelf uw Flyer accu te resetten. Dit kan door middel van de indicator knop op de accu. Haal de accu uit de fiets en zet deze op de lader. Zodra de accu volgeladen is haalt u de accu uit de lader. Nu de accu volgeladen is kunt u de Flyer accu resetten door middel van het inhouden van de indicator knop. Doe dit ongeveer 20 tot 30 seconden. Zodra de lampjes uitgaan op het display houdt u de knop ingedrukt. Vervolgens plaatst u de accu met nog steeds de knop ingedrukt op de lader. De accu gaat nu verder met laden, en u kunt de knop loslaten. Het kan zijn zijn dat u dit tot 2 maal moet herhalen. Zodra de accu weer volgeladen is kunt u de fietsaccu helemaal leegfietsen totdat de ondersteuning wegvalt. U zult merken dat u weer verder kunt fietsen. De Flyer accu is nu gereset. Zelf uw Gazelle accu resetten De Gazelle Innergy kan eenvoudig zelf gereset worden, uw Gazelle accu resetten doet u door middel van de knop achterop de fietsaccu. De gazelle innergy accu reset knop is verwerkt achterin de lamp. Deze reset-knop kunt u gebruiken Indien de accu niet meer opstart. Zo kunt u de knop een aantal seconden inhouden. In veel gevallen gaat het display vanzelf weer aan en is het resetten van de accu gelukt. U kunt de accu nu weer opladen tot deze weer volgeladen is. Gazelle Innergy Indicator Resetten Het komt bij veel Gazelle accu’s voor dat de indicator niet overeenkomt met het aantal kilometer dat nog gefietst kan worden. Dit komt doordat de gazelle Innergy accu’s de capaciteit bepalen aan de hand van het gereden kilometers. Zodra de accu slijtage vertoont geeft deze een lagere kilometeraanduiding aan. Het is mogelijk zelf uw Gazelle fiets accu te resetten. Met onderstaande manier kunt u gemakkelijk zelf uw Gazelle Innergy goud accu resetten. Dit werkt hetzelfde bij de zilver, brons en platinum. Uw gazelle batterij resetten kunt u eenvoudig zelf doen. Om de Gazelle indicator weer overeen te laten komen met daadwerkelijk verreden kilometers dient u de accu geheel op te laden voor dat u gaat fietsen. Zodra de accu volgeladen is fietst u de accu leeg totdat de ondersteuning wegvalt. Dit dient 4 tot 6 keer herhaald te worden. Hierna zal de indicator beter overeen komen met het aantal kilometers dat u kunt rijden. Giant accu resetten Kunt u uw Giant accu resetten? Het is mogelijk om uw Giant accu in zijn geheel leeg te fietsen totdat de ondersteuning wegvalt. Doet u dit nadat de accu in zijn geheel volgeladen is geweest heeft u een totale laadcyclus gehad met uw Giant accu. Als u de afgelegde afstand bijhoudt op het display weet u precies hoe ver u komt met uw Giant batterij. Mocht de capaciteit niet voldoen aan uw verwachtingen hebben wij een oplossing voor u. Wij kunnen de capaciteit verhogen van uw fietsbatterij. En in een aantal gevallen zelf verhogen van uw Giant Twist accu. Kijk hiervoor op onze Giant Revisie pagina. Wij reviseren de meeste merken Bosch accu resetten Eenvoudig zelf uw Bosch accu resetten door middel van het indrukken van het reset-knopje. Deze reset knop zit naast de indicator op de batterij. Deze knop gebruikt u ook om de mate van vulling weer te geven. Houdt de knop een aantal seconden ingedrukt, minstens 20 seconden om de accu te resetten. De accu wordt in zijn geheel gereset. Laad de accu weer helemaal op tot deze volgeladen is. De accu is volgeladen zodra de ledjes op de accu uitgaan. Vervolgens kunt u gaan fietsen tot de accu geen ondersteuning meer bied. U heeft de accu nu in zijn geheel leeg gefietst en gereset. BionX accu resetten Uw BionX accu resetten werkt als volgt. Dit kunt u eenvoudig zelf uitvoeren. Wij leggen u uitgebreid uit hoe dit in zijn werking gaat: Zorg er voor dat uw batterij volledig geladen is. Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid. De fietsaccu geeft nu weer de juiste vullingsgraad weer. Heeft u een gereviseerde BionX fietsaccu dan is de capaciteit in veel gevallen verhoogd en is de indicator niet altijd juist. U zal dan veel langer kunnen blijven fietsen op het laatste blokje. Uw Trek accu resetten Zelf uw trek accu resetten is mogelijk. Dit is verschillend per aandrijf systeem. Trek fietsen zijn geleverd met het aandrijfsysteem van BionX of het nieuwe aandrijfsysteem van Bosch. Beide aandrijfsystemen zijn al uitgelegd op deze pagina. Uw fietsaccu regelmatig resetten Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen. Artikel van KWS





ONS ADRES

 

Ebattery

Kadodderstraat 1A
2800 Mechelen
België

CONTACT

Nog vragen? Neem gerust contact op via het contactformulier

OPENINGSUREN

 

24/24, 7/7 kan je de batterijen bij ons binnenbrengen in de speciale Ebattery-bus!

Of stuur je batterij samen met dit formulier naar ons op.

BLIJF OP DE HOOGTE

©TechCo